v Můj život

Koncept Deep Work

Už dlouho sleduju blog a práci Cala Newporta a nepřestává mě fascinovat. Jeho poslední kniha Deep Work krásně navazuje na předchozí So Good They Can’t Ignore You, vřele doporučuji obě. V první zmíněné rozvádí koncept tzv. “deep work”. V originále definovaná jako:

Deep Work: Professional activities performed in a state of distraction-free concentration that push your cognitive capabilities to their limit. These efforts create new value, improve your skill, and are hard to replicate.

Jeho teorie mě poměrně zasáhla, protože poslední dobou jsem trochu zápolil s pocitem nedostatečné mentální vytíženosti — činnosti, které jsem prováděl na denní bázi, mi nepřišly jako dostatečná výzva a cítil jsem, že myšlenkově stagnuji. Deep work by na to mohla být odpovědí.

Velký problém ale je, jak takovou deep work najít ve vlastním životě. Málokdo má podle mě tak jasně specifikovanou profesi jako Cal Newport (odborný asistent zabývající se teorií distribuovaných algoritmů), já se považuji za podnikatele a mým úkolem je dělat to, co je nejlepší pro podnik, co ho posune nejdál a potenciálně vydělá nejvíce peněz v dlouhodobém horizontu. Jenže co to je? Na podobnou otázku se snaží odpovídat (samozřejmě na jiné škále) lidé motající se kolem startupů, nejlepší odpověď jsem našel v The Startup Playbook od Sama Altmana v části The Jobs of the CEO, kde píše:

Earlier I mentioned that the only universal job description of the CEO is to make sure the company wins. Although that’s true, I wanted to talk a little more specifically about how a CEO should spend his or her time.

A CEO has to 1) set the vision and strategy for the company, 2) evangelize the company to everyone, 3) hire and manage the team, especially in areas where you yourself have gaps 4) raise money and make sure the company does not run out of money, and 5) set the execution quality bar.

In addition to these, find whatever parts of the business you love the most, and stay engaged there.

Zatím jsme sice mini-firmička, ale v tomto malém měřítku se dají věci poměrně dobře naučit. Sám pro sebe jsem si definoval několik činností, které považuji za deep work:

  1. Psaní článků
  2. PR aktivity
  3. Marketingové aktivity — newslettery, příspěvky na FB
  4. Zlepšování a dokumentace procesů
  5. 1-on-1 komunikace se “zaměstnanci”

V poslední době mě chytlo zejména zlepšování procesů v souvislosti se čtením knihy Work the System od Sama Carpentera, které se ale promítá i do ostatních oblastí.

Každopádně s konceptem deep work a jeho dopadem na výsledky mé práce jsem zatím jen pouze na začátku, ale přišlo mi škoda nepodělit se alespoň o tip na knihu, protože pro spoustu pracovníků informační ekonomiky bude dle mého nepostradatelná.

Napsat komentář

Komentář